Assessment Tips Stap 4: Wat wíl-ie nou, jouw toekomstige werkgever?

Hoe kijk jij naar solliciteren?
Als een noodzakelijk kwaad, waar je probeert zo min mogelijk gefrustreerd te raken, of je frustraties uit te stellen tot je opgelucht adem kunt halen wanneer je eindelijk, eindelijk de baan gevonden hebt? Waar je eigenlijk ook gewoon recht op hebt?

Of heb je wel eens gedacht aan dat je van solliciteren een kunst kunt maken?

Assessment Tips Stap 4

Dat het er niet alleen voor een werkgever of een recruiter, maar ook voor jou om gaat om de perfecte match te vinden?

Ik hoor je nu al meteen protesteren:
“Hoezo perfecte match! Er is enorme werkloosheid én jeugdwerkloosheid. Ik mag blij zijn als ik uberhaupt érgens word aangenomen. Waar dan ook.
Als ik maar een baan heb.
Structuur.
Een beetje inkomen.
Als ik maar niet meer hoef te zeggen dat ik werkloos ben.
Alles beter dan dat, dus Suzanne, wat klets jij nou over de ‘perfecte match’! In betere tijden misschien!”

Op de facebookpagina zei ik het al, ook met de werkloosheid van nu, ontstaan er vacatures en worden er vacatures vervuld.
In 2012 341.490 vervulde vacatures. Heb je daar wel eens aan gedacht?

Dus.

Dit om je even een hart onder de riem te steken, peper in je …, en nu boter bij de vis!

Want als deze cijfers je hernieuwde inspiratie geven, moet je natuurlijk uit gaan zoeken wat de door jou gewenste werkgever van jou zou willen!
Hier ga ik er van uit dat je wéét waar je wilt gaan werken. Als je dat nog niet weet: Blijf me in de gaten houden, daar zal ik na het 7-stappen-plan aandacht aan besteden.

Stel je voor je wil heel graag gaan werken bij de Rabobank. Of juist bij een kleinere organisatie met ideële doeleinden. Stop Aids Now. Laten we deze twee voorbeelden even nemen. En dan doen we een eenvoudige eerste stap:

Het allereerste wat je ziet op de site van de Rabobank, althans op dit moment is een foto van meerdere generaties mannen: de generatiehypotheek. Wat zegt de foto jou, wat straalt het uit? Familie. Saamhorigheid. Voor elkaar zorgen.
Kennelijk vinden ze dat heel belangrijk bij de Rabobank. Kijk over een week nog eens. Wat staat er dan? Vind je uitbreiding van deze waarden? Of iets heel nieuws? Hou ze eens een tijdje in de gaten. Welk beeld krijg je van de Rabo? Je weet het waarschijnlijk al lang, het is een populaire werkgever. Maar kijk zelf eens op de site, probeer zo objectief mogelijk tot je laten doordringen welke boodschap de Rabo geeft met z’n site.

Nu Stopaidsnow.
Wat mij opvalt aan hun website is de actieve uitstraling. Niet 1 ding specifiek, maar door de veelheid aan verschillende acties: art-tassen kopen, Coby gaat naar Slovenië, “Wat kun jij doen”. De indruk die het op mij maakt is ook: jong, creatief, aanpakken.
Er staan ook foto’s van weeskinderen, mij vallen die minder op (omdat ik dat verwacht) dan de manier waaróp StopAidsNow lijkt te werken. Kijk hier ook nog eens over een week. Is de site al bijgewerkt? Of staat er nog hetzelfde op. Welke vragen roept dat bij je op?
Ook StopAidsNow heeft geld over voor mensen die hen kunnen versterken. Ruim 27 fte. Zou jij daar passen?

Zo kijk jij naar de werkgever waar jij zou willen werken. Denk niet alleen aan de grote bekende bedrijven (daar vind je natuurlijk ook de grootste concurrentie!), maar kijk ook naar het MKB, kleinere bedrijven of organisaties. Regionaler.

Pluis de site helemaal uit en maak een lijst van alle waarden die dat bedrijf belangrijk vindt om uit te stralen.

Heb jij dezelfde waarden? Vind jij dezelfde dingen belangrijk? Dan is het een goed idee om met het bedrijf in gesprek te gaan. (Nogmaals: veel gemakkelijker bij kleine dan bij grote bedrijven!)

Afhankelijk van de waarden die een bedrijf heeft (en jij ook, als het goed is) ga je vragen formuleren.
Bij StopAidsNow kun je je afvragen waar alle ideeën voor acties vandaan komen, waar StopAidsNow de kracht en inspiratie vandaan haalt om zo energiek en actief te blijven al zo veel jaar (hoe lang bestaan ze?), hoeveel werknemers in het buitenland zitten en hoeveel hier. Hoe dat is voor de mensen in het buitenland? Hoe zorgen ze dat ze donateurs binnenkrijgen? En andere geldstromen? Waar de grootste moeilijkheden liggen? Allemaal vragen gericht op de actieve uitstraling (als dat tenminste jou ook opviel).

Ik hoop dat ik je hier een proefje heb kunnen geven van hoe je het onderzoek kunt starten naar het bedrijf van je keuze. Bedenk dat geen enkele vraag overbodig is. Jij hoeft niets te weten, alles mag je vragen.

Dat herhaal ik nog een keer.

Je hoeft niets te weten.

Kun je geen vragen bedenken?
Dan is de kans groot dat je vindt dat je alles al weten moet.
Jezelf gunnen dat je niets hoeft te weten, zal direct vragen in je wakker maken. De voorbeelden die ik hier heb genoemd zijn alleen om je op weg te helpen!

Wil je meer begeleiding hierbij, geef je dan alsnog op voor de MasterMindSessies.