Wet #4 Een Moeilijk Rollenspel; waarom is het zo'n Mijnenveld?
In de 4e van de 5 wetten van het rollenspel de vraag: waarom moet een rollenspel altijd zo moeilijk in elkaar zitten? Waarom wordt je rechtstreeks een mijnenveld ingestuurd?
Wat heb je er aan als het je alleen maar onrealistisch moeilijk wordt gemaakt?
Grappig genoeg heeft zo’n ‘mijnenveld’ juist een aantal enorme voordelen voor jou:
Moeilijk Rollenspel? Mooi zo!
Een mijnenveld is echt heel vervelend wanneer je niet wéét dat je op een mijnenveld loopt.
Zodra je dat wél weet, moet je weliswaar behoedzaam zijn, maar zijn er technieken om te achterhalen waar de mijnen zich bevinden en jij veilig naar de overkant kunt komen.
Zo ook een rollenspel. Waaruit bestaan de ‘mijnen’ in het rollenspel dan?
- Het Dilemma
- Hints van de acteur
- Tijd
Over Tijd heb ik al een aantal keer geschreven. Net als over hoe je de hints van een acteur kunt gebruiken.
Ik zal je nu meer vertellen over het Dilemma.
Bij ieder rollenspel wordt er een dilemma ingeschreven.
Logisch denk je. Nogal wiedes, ja hè hè!
En toch ga je dat vergeten zodra je in het rollenspel zit.
Het dilemma kan bestaan uit:
- een boze/ontevreden klant
- een medewerker die niet doet wat je wil
- een collega die niet tevreden is met jou, of waar ij niet tevreden mee bent
- een directeur die het niet eens is met jouw advies
De acteur zal -altijd- een ander standpunt innemen dan jij. Dat is zijn/haar opdracht. Dat is jouw dilemma. Dat is jouw ‘mijnenveld’.
Hoe ga je daar mee om?
Ten eerste: ga er naar op zoek!
Ten tweede: eenmaal gevonden wát het dilemma is, onderzoek dan wat de acteur doet ontploffen, en waarom?
Drie: Als je ook het waarom hebt gevonden, kun je je eigen afwegingen maken in hoeverre je de ander tegemoet kunt komen, en waar je voet bij stuk wilt/moet houden.
Dát onderzoek, in het rollenspel zelf, is het mooiste wat je kunt doen! Gebruik daarbij vooral de acteur, die weet meer dan jij!
Stel al je (open) vragen, het is de nummer 1 gesprekstechniek!