Tijdgebrek in het rollenspel heb ik al eerder in dit artikel besproken.
Daar lees je hoe je je daar op voor kunt bereiden.
Deze keer wil ik het ook graag hebben over de beleving die je hebt van tijd.
Soms bedenk je dat je een onderwerp wilt vermijden omdat dat zoveel tijd kost: niet doen!
Schijnbaar tijdgebrek in het rollenspel
Als je denkt dat een bepaald onderwerp te veel tijd zal kosten, ben je meestal bang dat je gesprekspartner te veel en te lang zal uitweiden als je het onderwerp aansnijdt.
Nu komt het:
- Je wéét niet of dat gebeurt, je dénkt het, je bent er bang voor!
- Jij kunt het bepalen: als jij de regie neemt in een gesprek, ben jij ook degene die beslist hoe lang een onderwerp duurt.
- Als je een belangrijk onderwerp onbesproken laat, ben je vaak ongewild heel veel meer tijd kwijt!
Ik zal het toelichten.
Het onderwerp dat in rollenspellen het meest wordt vermeden is: het gevoel van de ander.
Als je net gezegd hebt dat je niet tevreden bent met het gedrag van de ander, kan die daar best even van schrikken. Of heel erg. Of het ermee oneens zijn.
Allemaal lastige zaken waarvan veel mensen denken dat ze daar in een rollenspel geen tijd voor hebben, en dus besteden ze er geen aandacht aan.
Je hebt in je rollenspel immers een opdracht en daar wil je naar toe!
Wel vervelend als je dan ineens een ‘onwillige’ gesprekspartner tegenover je hebt!
Die niet constructief meedenkt. De hakken in het zand zet. Je tegenwerkt.
Hoe komt dat? Hij is nog helemaal niet toe aan constructief meedenken…
Hij wil nog even zeggen dat-ie geschrokken is. En dat jij daar even naar luistert en het serieus neemt.
Misschien wil hij er zelfs nog veel meer over zeggen, en dán komt jouw leiderschap om de hoek kijken: jij bepaalt hoe lang hij er over mag praten, en hoeveel tijd jij nodig hebt om ook een aantal zaken te bespreken.
Dat is gemakkelijker dan je denkt, mits je je tegenspeler echt serieus neemt!
Het kan maw nooit een ‘trucje’ zijn.
Dus: Zie je schrik bij je gesprekspartner? Niet mee eens? Verdediging? Laat de ander er even zijn verhaal over kwijt. Soms levert het nieuwe informatie op. Soms creëert het een grotere bereidheid om met je mee te denken.
Duurt te lang? Je zult verbaasd staan over hoe snel dat kan! Echt! En als het toch echt te lang duurt, komt dat meestal omdat je met de ‘spreekbeurt’, ook de regie hebt weggegeven!
Meer weten?
Kijk hier voor nog meer hulp in je assessment en rollenspel
Klacht over het rollenspelIk kreeg niet genoeg tijd!
Ik hoorde deze klacht over het rollenspel. Gek genoeg heb ik die hier nog nooit besproken. Gek, omdat het een klacht is die ik veel vaker hoor. Tijd te kort.
Een rollenspel heeft een vast timeslot.
Net als alle onderdelen van een assessment, kijk maar:

Per kandidaat moeten alle af te leggen onderdelen in een schema passen. Heel prozaïsch.
Afhankelijk van de complexiteit van jouw rollenspel-opdracht krijg je meestal tussen de 5 en de 20 minuten voor je voorbereiding. Je leest de casus door en bepaalt hoe je het komende gesprek gaat aanpakken.
Vervolgens krijg je voor het gesprek zelf meestal ook tussen de 5 en de 20 minuten.
Dat is heel . erg . veel . korter dan je in de realiteit zou nemen of hebben voor een gesprek, dus dat kan je behoorlijk dwars zitten.
Wat zijn nu de valkuilen die dan op de loer liggen?
Valkuil 1: te strikte doelbepaling
Het is zinvol je tijdens je voorbereiding af te vragen hoe je de opdracht wilt gaan aanpakken. Welk doel stel je jezelf? Toch, als je daar te strak aan vast houdt kan je in een gesprek dan nogal ‘kort door de bocht’ overkomen, en laat je niet jouw eigen normale gedrag zien.
Valkuil 2: Uitstellen
Onderwerpen die ter tafel zouden moeten komen doorschuiven naar ‘een volgende afspraak’.
Valkuil 3: Fatsoen
Favoriet bij velen: even het ijs breken. Wat kletsen over het gebouw, het weer, heb je het kunnen vinden, hoe is het met de kinderen. Voor je het weet ben je al heel wat kostbare minuten kwijt, en kijk je de rest van het gesprek alleen maar angstig heen en weer tussen klok en aantekeningen
Nou niet klakkeloos het tegenovergestelde gaan den! Laten we eerst per valkuil eens kijken welke alternatieven je hebt;
Alternatief 1: In de maat, maar zo vrij als een vogel!:
Toch heb je binnen die korte minuten de vrijheid voor jouw regie in het gesprek. Maw: laat de klok niet de regie overnemen! Hoe meer je in het hier en nu bent, hoe meer je je gesprekspartner zult hóren! Je kunt je aanpak dan mede op die informatie baseren, en er ontstaat echte interactie!
Alternatief 2, Wees geen grafdelver:
Schuif onderwerpen niet door, maar adresseer ze in het gesprek zelf, ook al denk jij dat dat veel te lang gaat duren. Mocht dat het geval zijn, dan heb je in ieder geval al wel iets laten zien van jouw aanpak. Je kunt evt. het vervolg dan nog (fictief) doorschuiven naar een tweede afspraak (als de tegenspeler daarmee akkoord gaat…)
Alternatief 3, Klits Klats Klanderen:
De rollenspeler wéét hoeveel minuten je hebt! Het is prima om een heel korte ijsbreker te doen, maar net zo goed is het om vriendelijk te vermelden dat je xx minuten hebt voor dit gesprek.
Maar het belangrijkste is eigenlijk dat je wéét dat je nooit lang de tijd hebt voor een rollenspel. Als je daar in je voorbereiding rekening mee houdt, kun je eigenlijk niet in de problemen raken.
Succes!
Deel je commentaar!
Heb jij al eerder een rollenspel gedaan? Ik ben heel nieuwsgierig hoe jij omging met de korte tijd die je beschikbaar had!
Laat je me hieronder jouw ervaring weten?
Dank alvast!


