2 miljoen mensen zie je op dit plaatje. Een politieke demonstratie.
Hoe moet je opvallen tussen deze enorme menigte? Dat hoeft hier niet.
Deze menigte heeft 1 doel, spreekt met 1 stem, 1 mond. Ze zijn voor dit moment verenigd en willen hetzelfde.
3 miljoen Nederlandse gebruikers zitten op Linked In! En die willen niet allemaal hetzelfde!
Toch lijken heel veel LinkedIn profielen op elkaar. Omdat ze een aantal mogelijkheden niet benutten om verschil te maken. Persoonlijk te worden, ‘kleur af te geven’
Als je de vorige artikelen hebt gelezen, het 7-stappen plan om op te vallen en de daarop volgende stappen, dan heb je al een idee van wat ik daarmee bedoel.
Maar bijna iedereen vergeet dat dit voor je LinkedIn profiel ook geldt. Bijna iedereen stapt in dezelfde valkuilen. Hier komen ze:
Valkuil 1: “Ik ben er eigenlijk niet”
LinkedIn heeft een geweldige mogelijkheid om jezelf te profileren: de summary ofwel (Nederlandse versie en niet al te creatief vertaald;)) de samenvatting. Als ik hier noem ‘ik ben er eigenlijk niet’ is het eerste deel van deze valkuil gewoonweg niet gebruiken. Zodra we iemand ontmoeten, ook on-line, willen we eigenlijk direct weten wat voor vlees we in de kuip hebben: wat is dit voor iemand?
Een werkgever waardeert 1 ding enorm, vaak boven alles: dat is zijn schaarse tijd. Kom hem tegemoet, laat hem niet heel indirect, via al je werkervaringen en opleidingen een beeld van jou moeten vormen. Help ‘m direct in het begin een handje, dan weet hij meteen: moet ik verder lezen of niet? Je bespaart hem of haar tijd. Hij weet waar hij naar op zoek is, laat hem direct weten of hij bij jou aan het goede adres is!
Als je profiel te leeg is, moet hij zo hard zoeken…
Valkuil 2: Voor iedereen = …dus niet voor mij
Of het nou beter is of slechter, we vergelijken onszelf altijd met anderen. En we komen altijd tot de conclusie dat wij dan net een beetje anders zijn. Niet als ‘iedereen’.
En dat klopt.
Dus als er een feest is ‘voor iedereen’, én een feest exclusief voor net afgestudeerde psychologen waar zul jij eerder toe aangetrokken voelen als net afgestudeerde psycholoog?
Jij bent niet ‘iedereen’. Je bent bijzonderder dan dat.
Alleen al dat ik hier psychologen gebruik als voorbeeld, komt voort uit de opmerking van een klant die dacht dat ik alleen mensen hielp in heel commerciële functies. Omdat ik een paar van die voorbeelden had gebruikt. Dus wees je bewust op wie jij je richt in je LinkedIn profiel.
Niemand zoekt een ‘allemansvriend’, omdat we allemaal willen dat er speciaal voor ons gekozen wordt. Werkgevers ook.
Bedenk daarom: welke specialisatie richt je je op? Ook als starter! Je kunt later altijd wijzigen, aanpassen etc. Maar schiet niet met hagel alle kanten op. Je schrikt werkgevers eerder af, terwijl je ze naar je toe wilt trekken!
Durf dus te kiezen!
Valkuil 3: ‘ik heb eigenlijk nooit wat bereikt’
Veel LinkedIn profielen staan vol met behoorlijk ambtelijke ‘mooie’ taal. Prachtige volzinnen die eigenlijk niet echt iets zeggen. En dat is ook direct de indruk die ze wekken: ‘veel geschreeuw, weinig wol’. Klinkt niet aardig, maar echt: zulke mooie algemene uitspraken doen eerder denken dat je iets te verbloemen hebt, dan dat de mooie volzinnen iemand warm maken. Kijk maar eens rond, of misschien heb je dat al eens gedaan. Je eigenheid sneeuwt er door onder, en de behaalde resultaten worden onvoldoende duidelijk.
Wat wel?
Cijfers noemen! Zoveel % (meer) respons op een onderzoek bereikt, zoveel % meer van de doelgroep bereikt door jouw actie, zoveel x hoogste verkoop gerealiseerd. zoveel meer klanten bereikt dan je collega’s, hogere cijfers klanttevredenheid behaald, xx % besparingen gerealiseerd etc etc.
(En weet vanaf nu dat je meet wat je doet in je functies. Kijk wat je resultaten zijn!)
Alles kun je op één of andere manier in cijfers uitdrukken (ook in de ‘softere’ beroepen) en cijfers lezen snel en geven direct een overtuigend beeld!
Wil je veel meer advies over hoe je LinkedIn kunt gebruiken wanneer je solliciteert, check dan zeker de site van Aaltje Vincent, dé LinkedIn expert (en andere social media) van dit moment!