Assessment vaardigheden. Wat zijn mijn kwaliteiten!?
05 november 2012 
1 min. leestijd

Assessment vaardigheden. Wat zijn mijn kwaliteiten!?

Dit verzuchtte één van de deelnemers aan mijn workshop: “Hoe val ik op tussen 600 sollicitanten!”

Iedere werkgever, iedere recruiter, ieder lid van een sollicitatiecommissie, ze willen allemaal hetzelfde: in een kort en bondig verhaal een zo helder mogelijk plaatje krijgen van de sollicitant die voor hen zit.

Jij dus.

Maar hoe máák je dat plaatje helder? Hoe geef jij een kraakhelder beeld van wie jij bent, wat je kunt en wat je voor je nieuwe werkgever kunt betekenen?

In de workshop op het Career Event was dit één van de onderwerpen, het is de basis van waaruit je alle sollicitatie-activiteiten met zo veel meer gemak kunt verrichten. Als je zelf je beeld helder hebt over jezelf, wordt het véél gemakkelijker om dit over te brengen in je cv, je brief. En in je sollicitatiegesprek en je assessment.

Eén van de eye-openers in de workshop was deze:
Zie je werkgever als een klant. 
En zie jezelf als iemand die de behoefte van die klant kan vervullen!

Dat is één van de methodes om een ‘mindshift’ te maken, om ánders naar je sollicitatie te kijken en om af te geraken van dat vreselijk afhankelijke gevoel als je solliciteert.

’t is net als met honden, wij mensen ruiken het haast hoe de ander zich voelt. En als eenAssessment vaardigheden werkgever een zelfstandig werkende nieuwe aanwinst wil in zijn organisatie, is zo’n afhankelijke houding misschien niet het eerste dat je uit wilt stralen…

Als die mindshift eenmaal hebt gemaakt, probeer dan nog eens te denken aan je kwaliteiten. Vanuit de gedachte: wat heeft de nieuwe werkgever aan mij. Wat kan ik toevoegen?

Als je wilt help ik je ermee.
Heb je de workshop op het Career Event gemist?
Meld je dan nu nog aan voor de gratis TeleTraining op 7 november!

Klik hier om er meer informatie over te vinden

Over de schrijver
Reactie plaatsen