Veel mensen zijn heel goed in vertellen wat goed is aan een ander. De vraag: “Hoe verkoop ik mezelf?” levert vaak heel wat meer vraagtekens op. Hoe kan dat?
Je hoopt dat jij het cadeautje bent waar je gesprekspartner op zit te wachten, maar hoe bereik je dat?
En hoe voorkom je het gevoel ‘te moeten leuren’?
Er is altijd een spanning wanneer 2 personen elkaar ontmoeten om te zien of er een gedeeld belang is.
Want dat is namelijk wat je doet als je een sollicitatiegesprek voert: uitzoeken of er een gedeeld belang is waarin je beiden iets aan elkaar kunt hebben.
Hetzelfde doe je als je een verkoopgesprek, onderdelen van een assessment, voert.
Die 2 gesprekken lijken op elkaar!
In beide gevallen is er:
- een partij die vraagt, en
- een partij die aanbiedt
“Ja dat klopt!” denk je, “Ik heb een vraag (een baan) en m’n toekomstige werkgever heeft een aanbod (de vacature).”
En daar heb je gelijk in.
Op die manier voeren de meeste mensen hun sollicitatiegesprekken.
Maar op een ándere manier is het ook juist: het aanbod van de werkgever namelijk, is de vertaling van een vraag. Die werkgever heeft een probleem dat hij wil oplossen met een nieuwe medewerker. Zo bekeken heb jij dus het aanbod.
Dat verandert nogal wat in hoe je je sollicitatiegesprek gaat voeren. Je verandert van de vrager namelijk in de aanbieder! Je gaat een verkoopgesprek voeren!
Anders gezegd: jij gaat de werkgever helpen met zijn vraag.
Dat betekent dat je moet weten wat zijn vraag is. Wat heeft hij nodig? Waar is hij naar op zoek? Welk probleem wil hij oplossen? Dát, en dat alleen, is de reden dat je een sollicitatiegesprek (en ook ieder verkoopgesprek) voorbereidt.
Bekijk de website van het bedrijf. Proef de sfeer, welke waarden vindt het bedrijf belangrijk? Bel vooraf om de eerste vragen die je hebt te kunnen stellen.
Het gesprek zelf
Als je dan uiteindelijk tegenover elkaar zit, hoef je niet te stoppen met vragen stellen.
Wat is belangrijk voor de werkgever? Hoe vertaalt zich dat in de beschikbare vacature? Wanneer vindt de werkgever de invulling van die vacature geslaagd? En wanneer méér dan geslaagd en overtreft het zijn verwachtingen?
Allemaal vragen die je kunt stellen om helder te krijgen op welke manier jij ‘een aanbod kunt doen’ en jouw toegevoegde waarde precies kunt afstemmen op de behoefte van je werkgever.
Wat iedereen wil, ook je werkgever, is zo moeiteloos mogelijk, zo groot mogelijke resultaten behalen.
Hoe meer moeite jij dus al hebt gedaan om het gezamenlijke belang duidelijk te maken, hoe groter je kans op succes!
Dus onthoud: jij komt niet iets vragen, maar je hebt iets aan te bieden: een oplossing op de vraag van je werknemer. Op die manier zul je nooit met jezelf hoeven ‘leuren’!
Jolanda Goris
op 04 Sep 2012SuzanneOr
op 04 Sep 2012