Assessment Tips Stap 5 Hoe vertel je het!?
04 februari 2013 
3 min. leestijd

Assessment Tips Stap 5 Hoe vertel je het!?

Assessment tips gaan je heel veel verder helpen! Als je denkt dat je dit al weet, check dan eerst even ná: ‘het kritieke punt’.

Tót daar weten veel mensen nog wel een beetje wat te doen. Het verschil maak je juist door wat daarná komt!

 Assessment Tips Stap 5

Uniek

Je hebt een lijst gemaakt van wat je kunt. Minstens 30 eigenschappen en/of kwaliteiten die jij bezit. Een setje wat jou uniek maakt. Heb je het unieke daarvan al gevonden? Of denk jij: ja dat kan iedereen?

Ik heb dat zelf heel lang gedacht. Dat de dingen die ik kon niet zo speciaal of bijzonder waren en dat heel veel anderen dat veel beter konden als ik. Omdat ik toen ook een twintiger was. En later ook trouwens, toen ik dertiger was

Grappig genoeg: iemand met veel meer jaren ervaring dan jij, heeft meestal ‘meer geoefend’. En is dus beter in een bepaalde skill dan jij.
Dat is dan ook niet waar het hier om gaat.

Wat zijn de voordelen bij jou dat je zo jong bent? Of een heel stuk ouder? Hoe denk, handel en voel jij anders dan iemand van 20, 30, 40, 50?

Of andersom geredeneerd: wat vind jij meestal van iemand van 20, van 30, van 40, van 50? Wat typeert zo iemand, generaliseer maar even lekker.

Of als je niet op leeftijd onderscheid wil maken: tegen wie kijk je op? Wat kan die persoon, hoe is die persoon? Wie onderschat je? Tegen wie concurreer je? Beschrijf die persoon.
En nu: hoe ben jij dan anders dan dat? Probeer termen als ‘gewoon’ te vermijden, wees zo precies als je kunt.

Nu kom je in de buurt van wat jou uniek maakt.

In deze stap 5 ga je de vertaling maken van jouw unieke kwaliteiten naar wat een werkgever zoekt. Daarvoor kunnen al je ervaringen aanwijzingen zijn.

Een werkgever kan het niet schelen dat je heel goed kunt paardrijden misschien, maar misschien wél dat je meteen weer opstapt als je er af bent gevallen.

Dat je tegen een stootje kunt dus. Stressbestendig bent, of beter nog: dat je goed in staat bent te leren van fouten, dat je goed in staat bent om zéker te weten dat ergens een kans ligt en dat je niet opgeeft voor je die hebt verwezenlijkt!

Dat is al heel wat, we komen een heel eind, en dit is het punt waarop de meesten van je concurrenten al heel tevreden zijn met de beschrijving van zichzelf.

Het kritieke punt

Maar hier bén je er nog niet! Juist nú komt het er op aan hoe je deze kwaliteiten dóórvertaalt! En doorvertalen wil zoveel zeggen als: hoe sluit jij met deze kwaliteiten aan bij de resultaten die de klant graag wil?

Stel je werkgever gerust. Hij is dagelijks bezig met risico’s nemen, gecalculeerde risico’s.

Stressbestendig: voor welke werkgever is dat interessant?

  • als je veel onder hoge (tijds-) druk moet werken, maar ook
  • als je veel met (boze) klanten te maken hebt. Of
  • als je erg veel verantwoordelijkheid te dragen hebt,
  • een megagroot evenement moet gaan organiseren of
  • verantwoordelijk bent voor een groot budget

Leren van fouten: dat is voor een werkgever die:

  • zich voortdurend wil vernieuwen,
  • marktleider wil zijn en blijven,
  • een werkgever ook die gevoelig is voor status, de eerste en de beste zijn. Maar ook
  • werkgevers die zich geplaatst zien voor enorme moeilijke vraagstukken.
  • Waarvan iedereen weet dat het beter moet maar niemand nog de oplossing heeft gevonden.
  • Of een werkgever waar collegialiteit heel hoog in het vaandel staat.
  • En eerlijkheid.

Doorzetter:

  • Hier heeft een werkgever behoefte aan die misschien in een taaie markt opereert.
  • In een materie die moeilijk is, en niet zo één, twee, drie verandert.

Zie hoe een val van een paard op heel verschillende manieren vertaald kan worden naar verschillende werkgevers. Snap je wat ik bedoel?

Resultaten

En nu nog verder doorvertalen naar de resultaten die die werkgever wil.

  1. Stressbestendig onder tijdsdruk: nog nooit een deadline overschreden. (weet je hoe fijn dat is als je dat belangrijk vindt als werkgever!)
  2. Leren van fouten: geef niet op voor het resultaat is behaald. Neemt alle zorg uit handen. (heel geruststellend, let wel op hoeveel tijd je er aan besteed…)
  3. Doorzetter: kan anderen inspireren ook niet op te geven. (dus ook een aanwinst voor een team)

Resultaten, kortom, zijn dus beschrijvingen van wat je bereikt met jouw kwaliteiten. Als het goed is, en je sluit goed aan bij je werkgever, zijn dat woorden waar je werkgever blij van wordt!

En die hem het gevoel geven dat-ie met jou het minste risico loopt.

Natuurlijk zijn dit allemaal slechts voorbeelden! Iedere situatie is uniek, iedere combinatie van werkgever en werknemer is uniek. Deze voorbeelden zijn er om je te inspireren deze vertaal-stap zelf te gaan maken.

Laat op deze facebookpagina  eens horen welke kwaliteiten specifiek bij jou horen, en wie weet kunnen we elkaar helpen om de vertaalslag te maken naar de door jou gewenste werkgever!

PS:
Waaraan heb jij (na dit 7-stappenplan) de meeste behoefte:

  1. informatie over hoe je een baan kiest als je níet weet wat je wil
  2. tips over hoe je jezelf krachtig en authentiek presenteert (ook voor introverten)
  3. tips over hoe je je LinkedIn profiel schrijft

Dat kun je op dezelfde pagina laten weten!

Over de schrijver
Reactie plaatsen