Tijdgebrek in het rollenspel heb ik al eerder in dit artikel besproken.
Daar lees je hoe je je daar op voor kunt bereiden.
Deze keer wil ik het ook graag hebben over de beleving die je hebt van tijd.
Soms bedenk je dat je een onderwerp wilt vermijden omdat dat zoveel tijd kost: niet doen!
Schijnbaar tijdgebrek in het rollenspel
Als je denkt dat een bepaald onderwerp te veel tijd zal kosten, ben je meestal bang dat je gesprekspartner te veel en te lang zal uitweiden als je het onderwerp aansnijdt.
Nu komt het:
- Je wéét niet of dat gebeurt, je dénkt het, je bent er bang voor!
- Jij kunt het bepalen: als jij de regie neemt in een gesprek, ben jij ook degene die beslist hoe lang een onderwerp duurt.
- Als je een belangrijk onderwerp onbesproken laat, ben je vaak ongewild heel veel meer tijd kwijt!
Ik zal het toelichten.
Het onderwerp dat in rollenspellen het meest wordt vermeden is: het gevoel van de ander.
Als je net gezegd hebt dat je niet tevreden bent met het gedrag van de ander, kan die daar best even van schrikken. Of heel erg. Of het ermee oneens zijn.
Allemaal lastige zaken waarvan veel mensen denken dat ze daar in een rollenspel geen tijd voor hebben, en dus besteden ze er geen aandacht aan.
Je hebt in je rollenspel immers een opdracht en daar wil je naar toe!
Wel vervelend als je dan ineens een ‘onwillige’ gesprekspartner tegenover je hebt!
Die niet constructief meedenkt. De hakken in het zand zet. Je tegenwerkt.
Hoe komt dat? Hij is nog helemaal niet toe aan constructief meedenken…
Hij wil nog even zeggen dat-ie geschrokken is. En dat jij daar even naar luistert en het serieus neemt.
Misschien wil hij er zelfs nog veel meer over zeggen, en dán komt jouw leiderschap om de hoek kijken: jij bepaalt hoe lang hij er over mag praten, en hoeveel tijd jij nodig hebt om ook een aantal zaken te bespreken.
Dat is gemakkelijker dan je denkt, mits je je tegenspeler echt serieus neemt!
Het kan maw nooit een ‘trucje’ zijn.
Dus: Zie je schrik bij je gesprekspartner? Niet mee eens? Verdediging? Laat de ander er even zijn verhaal over kwijt. Soms levert het nieuwe informatie op. Soms creëert het een grotere bereidheid om met je mee te denken.
Duurt te lang? Je zult verbaasd staan over hoe snel dat kan! Echt! En als het toch echt te lang duurt, komt dat meestal omdat je met de ‘spreekbeurt’, ook de regie hebt weggegeven!
Meer weten?
Kijk hier voor nog meer hulp in je assessment en rollenspel